Leesbevordering is essentieel voor de ontwikkeling van kinderen in de basisschool. Met de juiste inspanningen krijgen leerlingen goede leesvaardigheden en een liefde voor boeken mee. Bovendien stimuleert het de creativiteit en fantasie. Als kinderen het lezen eenmaal leuk vinden, zullen ze het ook meer gaan doen en daardoor dus ook technisch beter gaan lezen. Als het ook gemakkelijk en leuk is om te grasduinen in de schoolbibliotheek, dan is dat een extra troef.
Goede bibliotheeksoftware kan een belangrijke rol spelen bij het verbeteren van leesvaardigheid en zoekvaardigheid. We hebben enkele tips verzameld voor de bevordering van leesvaardigheid in de klas.
Leesplezier staat voorop
De bibliotheek moet een leesvriendelijke omgeving zijn waar het aangenaam vertoeven is. Belangrijk daarbij is het presenteren van boeken op een aantrekkelijke manier. Colibris heeft een frisse, aantrekkelijke interface die erg gebruiksvriendelijk is.
Bovendien kunnen we dankzij de ISBN-functie rijke detailfiches van elk boek presenteren. Een grote coverafbeelding, een korte inhoud of flaptekst en trefwoorden… allemaal elementen die ertoe bijdragen om leerlingen interesse te doen krijgen in boeken die aansluiten bij hun interesse of leesniveau.
Leesniveau in de klas opvolgen
Colibris kan bovendien het AVI-niveau of de aanbevolen leeftijd van kinderboeken ophalen uit online bronnen. Ze worden helder weergegeven in de detailfiche van elk boek, in de bijhorende kleur. Daardoor zien (jonge) kinderen snel of een boek voor hen geschikt is. Doordat AVI-niveaus en leeftijden aanklikbare blokjes zijn, kan je bovendien snel andere boeken vinden in de lijn van de leeservaring.
Binnenkort kan Colibris bovendien de leesvaardigheid van leerlingen mee opvolgen. Door te kijken op welk AVI-niveau het kind leest, en te evalueren hoe snel het vordert, kunnen we gepersonaliseerde suggesties doen. Op die manier krijgt elk kind een persoonlijk voorstel met interessante boeken.
Laat leerlingen boeken beoordelen
Leerlingen kunnen in Colibris een score en een beoordeling / review achterlaten bij de boeken die ze hebben ontleend. Op die manier merken ze dat hun feedback wordt geapprecieerd, en helpen ze boeken te suggereren aan andere lezers. Het creëren van een leesvriendelijke sfeer op school, waar lezen wordt aangemoedigd en gewaardeerd, kan bijdragen aan een grotere betrokkenheid bij leerlingen.
Suggesties op maat van elk kind
In de schoolbibliotheek wordt een leesvitrine gebruikt om boeken in de kijker te zetten, of worden leeslijsten aangelegd voor elk leesniveau. Colibris heeft een digitale vertaling van deze hulpmiddelen. Themalijsten en aanklikbare trefwoorden laten je toe om boeken, tijdschriften, dvd’s of andere materialen samen te brengen rond actuele onderwerpen. Via de aanklikbare AVI-niveaus krijg je meteen een aantrekkelijk overzicht voor elk leesniveau. Achter de schermen biedt Colibris ook inzichten in de collectie en duidelijke statistieken, zodat je als bibliotheekverantwoordelijke meteen ziet welke AVI-niveaus te sterk of te weinig vertegenwoordigd zijn op school.
Conclusie
Leesbevordering bij basisschoolleerlingen is een multidimensionaal proces dat een aantrekkelijke leesomgeving, betrokkenheid van ouders en effectieve leesstrategieën omvat. Ook een efficiënt en gebruiksvriendelijk bibliotheeksysteem is een belangrijk hulpmiddel om een leesvriendelijke omgeving te creëren, en boeken op een aantrekkelijke manier te catalogeren en introduceren. Onze software sorteert boeken op basis van moeilijkheidsgraad, thema en leeftijd, waardoor lezers snel toegang krijgen tot geschikte materialen.
Ben je benieuwd wat Colibris kan betekenen voor de leesbevordering in jouw basisschool? Wij beantwoorden met plezier je vragen over ons bibliotheeksysteem, neem vrijblijvend contact op.